kawa z ekspresu

Kawa – 5 faktów dotyczących kawy

Wiele osób zaczyna swój dzień od filiżanki, a nierzadko nawet od kubka kawy. Potem w ciągu dnia sięgają po nią jeszcze kilka razy. Kawa znana jest jako napój, który podnosi ciśnienie, a często trudno bez tego funkcjonować cały dzień na wysokich obrotach. Jednak wcześniej czy później pojawia się pytanie, jak picie kawy wpływa na nasze zdrowie? Żeby na nie odpowiedzieć, trzeba poznać najważniejsze informacje na temat tego aromatycznego napoju.

Jakie fakty o kawie są dla nas najistotniejsze?

Po pierwsze kawa kojarzy się przede wszystkim z kofeiną oraz wzrostem wysokości ciśnienia tętniczego po jej wypiciu. Dzięki temu szybciej rozbudzamy się rano oraz możemy sprawnie myśleć, nawet w deszczowy i senny dzień. Jednak czy regularne spożywanie kawy nie prowadzi przypadkiem do nadciśnienia tętniczego? Okazuje się, że u osób, które przyjmują kofeinę codziennie zmiana wartości ciśnienia jest minimalna lub nawet nie występuje w ogóle. Dopiero, kiedy zrobimy sobie kilkudniową przerwę w piciu kawy, znów odczujemy wyraźne pobudzenie. Jaki z tego wniosek? Codzienne picie kawy nie grozi nam nadciśnieniem. Jednak jeśli ktoś ma już z nim problemy, nie powinien praktykować sporadycznego popijania małej czarnej. Oczywiście istotne jest również to, jaką dawkę kofeiny przyjmujemy, bo jeśli jest zbyt duża, może ona spowodować choroby serca. Bezpieczna dawka to 4 mg kofeiny na 1 kg masy ciała, a jedna filiżanka może mieć od 60 do 120 mg.

Po drugie warto rozprawić się z poglądem, zgodnie z którym picie kawy miałoby wpływać na powstawanie wrzodów żołądka. W rzeczywistości odpowiadają za to bakterie Helicobacter pylori. Kawa jest natomiast niewskazana wówczas, gdy ktoś już cierpi na schorzenia błony ochronnej żołądka. Kawa pobudza wydzielanie soku żołądkowego, co nasila nieprzyjemne objawy choroby.

Trzeci fakt związany jest z tym, że kawa nie odwadnia. Co prawda ma działanie moczopędne, ale jest ono na tyle nieduże, że jeśli spożywamy kawę z umiarem, nie trzeba w ogóle się tym martwić. Jedynie podczas dużych upałów lepiej z niej zrezygnować. Co ciekawe, pijąc latte, przyjmujemy wodę i mleko. Dodatkowo dostarczymy wtedy do organizmu wapń, który całkowicie równoważy straty związane z wypłukiwaniem tego pierwiastka przez kawę. Ubytek ten jest więc naprawdę nieznaczny. Nieco inaczej jest natomiast z magnezem, który rzeczywiście warto uzupełniać, stosując odpowiednią dietę oraz suplementy.

Po czwarte – dobra wiadomość dla wszystkich miłośników kawy: napój ten nie tylko pobudza, ale również poprawia koncentrację oraz ma pozytywny wpływ na nasze samopoczucie.

W końcu, po piąte, kawa nie uzależnia nas w taki sposób jak na przykład alkohol. Jak już zostało wspomniane, regularne jej spożywanie sprawia, że organizm przyzwyczaja się do niej i nie dochodzi do wzrostu ciśnienia krwi. Natomiast, żeby odzwyczaić się od kawy wystarczą około dwie doby. Po upływie tego czasu nie odczuwamy już objawów odstawienia tej używki, a jeśli znowu ją wypijemy reagujemy tak, jak osoby, które w ogóle nie piją kawy.

Jak picie kawy wpływa na nasze zdrowie?

Jakie wnioski można wyciągnąć, kiedy przeanalizuje się powyższe fakty? Picie kawy w rozsądnych ilościach nie tylko nie jest niezdrowe czy szkodliwe, ale ma pozytywny wpływ na naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Z aktualnych badań wynika nawet, że osoby, które spożywają ten napój rzadziej chorują oraz są mniej narażone na cukrzycę, a nawet nowotwory. Oczywiście należy pamiętać o tym, żeby nie pić więcej niż 2-3 filiżanki kawy dziennie. Jeszcze większą ostrożność powinny zachować kobiety w ciąży oraz osoby starsze.