Nie pozbywaj się miąższu z soków

 

Warzywa i owoce to produkty, które powinny być podstawą nowoczesnego żywienia. Lekarze, dietetycy zalecają, by stanowiły aż połowę składników diety. Jak najwięcej warzyw powinniśmy jeść surowych. Trochę trudno spełnić te zalecenia, stąd bardzo popularne stało się picie świeżych soków.

W soku błonnik?

Żeby dostarczyć organizmowi wszystkie składniki do prawidłowego funkcjonowania i naszego dobrego samopoczucia, trzeba by zjeść w jeden dzień zjeść na przykład kilogram jabłek, 2 cytryny, 2 kg marchwi, pęczek pietruszki, kilogram pomidorów, dorzucić pomarańczę i grapefruit, mały ogórek zielony, dwie garści szpinaku. Czyj żołądek to przetrzyma? Zamiast ułatwienia trawienia, pracy jelit i przemiany materii czeka nas ciężki żołądek, zaparcie, nieprzyjemne skurcze jelit, które nie nadążą z przesuwaniem treści żołądkowej. Ułatwieniem dla przewodu pokarmowego jest wyciśnięcie soku z wybranych warzyw i owoców i wypicie takiego napoju na drugie śniadanie i podwieczorek. Wbrew pozorom taki posiłek jest bardzo sycący, bo zmiażdżone, zblendowane czy zmiksowane warzywa i owoce posiadają mnóstwo miąższu, a jego najważniejszym składnikiem jest błonnik. To włókno roślinne nie jest przez nas trawione, ale ma zdolność pęcznienia w przewodzie pokarmowym i na długo znosi uczucie głodu. Z żołądka do mózgu przekazywany jest sygnał, że organizm jest najedzony, więc nie następuje wyrzut glukozy do krwi, a tym samym trzustka ogranicza produkcję jej przeciwwagi – insuliny. Zmniejszenie poziomu glukozy powoduje obniżenie ciśnienia krwi. Spada również wchłanianie do krwiobiegu cholesterolu.

Co z tym miąższem zrobić?

Cuchardad de Granos de granada

Jeśli samodzielnie przygotowujesz soki w domu to zapewne serce „boli” przy wyrzucaniu miąższu, który pozostał po wyciśnięciu soku. Część jego można wymieszać z klarownym sokiem, dodać kefir lub jogurt i w ten sposób zrobić koktajl.  Całkiem dobrym pomysłem jest wykorzystanie miąższu warzywnego do przygotowania smacznej zupy. Wystarczy tę pulpę połączyć z łyżką masła, dodać przyprawy, podlać wodą i wolno ugotować wywar, a do gotowego dołożyć kalafior albo brokuły czy zielony groszek i po ugotowaniu zupę zmiksować. Z odrobiną śmietany podamy bardzo zdrowy i pyszny krem.  Miąższ warzywny może także stać się podstawą pasty do kanapek: dokładnie zblendowany doprawić zmiażdżonym ząbkiem czosnku, dodać nieco ulubionych, suszonych ziół i łyżkę oliwy z oliwek. Wielbiciele awokado zamiast oliwy mogą dodać połowę rozgniecionego widelcem owocu. Całość doprawić sokiem z cytryny.

Warzywa i owoce to bogactwo smaków i aromatów. Trudno znaleźć inne produkty tak wszechstronnie wyposażone przez naturę w niezbędne w składniki odżywcze. Trzeba więc je wykorzystywać do ostatniej kropli, do ostatniego włókna.