Ryby

Dlaczego warto jeść ryby?

 

Dlaczego warto jeść ryby?

Ryby to element diety, który towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Dzięki swojej wysokiej wartości odżywczej ryby mają bardzo korzystny wpływ na organizm: chronią układ krążenia przed miażdżycą, zmniejszają ryzyko zawału i arytmii, obniżają ciśnienie, działają przeciwzapalnie, a także obniżają ryzyko nowotworów. Jakie są najbardziej te wartościowe?

Co należy wiedzieć o rybach?

Ryby występują zarówno w wodach słonych (morza i oceany), jak i słodkich (rzeki, jeziora, itp.). Morskie są znacznie bogatsze w tłuszcze, czyli mają większą zawartość odżywczych kwasów omega-3. Niezależnie od pochodzenia, mogą być źródłem zasilenia organizmu w białko i węglowodany, witaminę D, jod oraz selen. Ryby tłuste to śledź, makrela, sardynka, szprot, halibut, łosoś, węgorz i tuńczyk. Do średniotłustych zaliczają się pstrąg, karmazyn, karp, turbot. Chude to cała reszta, czyli morszczuk, dorsz, tilapia, sandacz, kergulena, sola, lin, szczupak, miruna, mintaj, panga, płastuga, flądra, dorada, leszcz, płoć.

Jak jeść ryby?

Ryby mogą być spożywane zarówno w postaci świeżej, jak i konserwowej, a także jako składniki różnego rodzaju sałatek. Najbardziej polecane są oczywiście świeże ryby, w których zawartość składników odżywczych jest największa, a pomaga zachować ją gotowanie na parze. Ponadto mogą być smażone w płytkim tłuszczu, a także pieczone i grillowane. Jeśli dbamy o zdrowie, wówczas nie warto próbować pangi i tilapii – są to chude ryby o małej ilości składników odżywczych i dość nieciekawym smaku. Ponadto często trafiają one na rynek z chińskich hodowli, gdzie pobudza się ich wzrost za pomocą wstrzykiwanych hormonów.Ryby

Dostępność ryb

Jeśli chodzi o dostępność ryb na rynku, jest ona powszechna. W supermarketach i sklepach spożywczych znajdziemy zarówno świeże ryby, eksponowane w specjalnych ladach chłodniczych, jak i w konserwach. A ponieważ dietetycy zalecają spożywanie ryb przynajmniej raz w tygodniu, warto zainwestować w swoje zdrowie i pamiętać o uzupełnieniu swojego jadłospisu o ten właśnie składnik.

Przepisy na potrawy z ryb dostępne są zarówno w książkach kucharskich, jak i gazetach z działami kulinarnymi, a także oczywiście w internecie. Pozwala to na przygotowanie różnego rodzaju dań z rybami w roli głównej, sałatek oraz eksperymenty kulinarne. Obojętnie od sposobu przyrządzenia i podania, warto pamiętać, że ryba to dawka zdrowia dla organizmu i warto o niej pamiętać!